fredag 14 mars 2014

Får man lov?


Att vara lite bitter?
Nä, jag vet. Det får man förstås inte.
Inte för en kvinna i min ålder.
Kanske när man är sjuttiotvå och fått drag av äppelskruttshud?
Men nu? I.C.K.E.
Jag läste häromdagen i en, känd, blogg att det inte fanns någon anledning att skriva
om det bittra och jäkliga i livet. Utan bara dela med sig av det positiva.
Att hon tyckte det var onödigt att göra sig till "offer".
Nu ska ni inte tro att jag inte gillar positiva kvinnor och män - för det gör jag.
Jag skulle säga att jag föredrar sådana. Faktiskt.
Men jag ser heller inget fel i att visa flera sidor i sitt liv.
Att få vara ärlig. Och ironisk med glimten i ögat. Låta folk få känna igen sig.
Happiness and bitterness...
Men jag kan bjuda på det i alla fall.
Att jag är bitter. Litegrann.
Över att jag är lämnad kvar i ett rörigt hus.
Där gårdagens pommesplåt fortfarande står odiskad i köket.
Där gympapåsar ska packas och smutsiga barnkläder ligger strödda ut över golvet.
Där ett barn ska lämnas klockan åtta och ett halv tio på morgonen.
Där det egentligen inte finns nåt att vara bitter över,
eftersom det ligger två fina ungar i rummet ovanför. I en dubbelsäng. I vår dubbelsäng!
Och att det egentligen är det allt som betyder nåt.
Men bitterheten (inte missunsamheten) kryper ändå på för en stund. Lite smått....
För att mannen får lov att sniffa på Orienten, besöka världens högsta byggnad,
shoppa och köra fyrhjulning i öknen.
Medans jag får besöka gatans högsta tvättberg
och tröstaktigt gräva långt ner i Nutellaburken.

Men kör vi fredag. Borstar bort bitterheten.
Och lyssnar till "pissy, pissy, pissy, doin naffing att åååål"
 // Fru Bitte Rmandel.

5 kommentarer:

Lena sa...

Haha, du är så skön! Klar du får vara bitter.

Ha en fin kväll (bland tvätthögar och Nutellaburkar)

Kram Lena

Jennica... sa...

Du är väl för underbar! Klart man får vara bitter....och lite sur och allmänt grinig med, om man vill. Och jag tycker dessutom att man får dela med sig av det! Däremot så ska man inte stanna där, i det läget....man kan göra besök och sedan ta sig tillbaka till det glada, ljusa. Men livet vore väl ganska så orealistiskt om man inte tog sina skutt ner i bitterheten och grinigheten....eller? :)
Kram Jennica

Nellie - the Flying Hippo sa...

I löv U Titti! Med din härliga humor så blir inget negativt, inte ens bitterheten. :) Kram

Bara Sara sa...

Men varför ska man låtsas vara glad om man inte är glad hela tiden - för det är ju ingen som är det! Hade nog också varit sen om jag missat det din man verkar få vara med om! Men du har ju glimten i ögat och då kan man ju skriva om det - för man skriver ju det man vill och inte det nån annan vill!!! Kram på dig!

Editor sa...

Egentligen har ju du det bäst i home sweet home :).