fredag 9 augusti 2013

Bland örter och Tareqs rabarberbakelse


Vi är inte vana vid sånt här väder - regndroppar och moln.
Vi är vana vid sol och bad och hittar knappt till några andra ställen än till stranden och Ica.
Men vi tar oss i kragen. Drar iväg till Tirups Örtagård.
Och hittar dit med enbart minne och utan gps.

Där råkar jag köpa fel kaka till kaffet.
Och går istället loss på barnens fantastiska chokladtårta, så fort dom tittar bort.
Där botaniserar vi bland växter och blommor och jag förvånas själv av insikten 
att jag intefår nåt med mig hem.
Förutom barn och mamma - det absolut viktigaste.
 
 
Och sen får vi för oss att leta upp huset där Trädgårdsondag spelas in.
Och det är till en början en väldigt god idé,
men blir en dålig när vi inte lyckas få en ynka skymt av det. 
Utan bara kör runt, runt, runt.
Trots att biträdet i blomsteraffären lämnar utförlig vägbeskrivning.
Eller kanske bara lurar två trädgårdsnördar utav bara helskotta.

Så vi åker hem igen. 
Fixar trädgårds-onsdags-feeling ändå.
Med Tareqs rabarberbakelse som jag velat göra så länge.
Och det smakar smaskens!
Så bra att mannen förtränger sin 5.2-diet på fastedagen och sonen utbrister:
"Mamma, detta är den godaste efterrätt jag ätit!"

Jo, men det tröstar liksom rätt bra ändå.....

 
Tareqs rabarberbakelse
 
4 stjälkar rabarber
1 dl outspädd flädersaft
1 paket mascarpone (400g)
4 msk socker
4 st ägg
1 paket savoiardikex
kossad mörk choklad

Gör så här:
Tvätta och skär ner rabarbern i små tärningar, cirka 2x2 cm.
Koka hastigt upp den skurna rabarbern och flädersaften tills rabarbern har mjuknat något. Låt svalna.

Separera äggula och äggvita. Vispa äggulorna med hälften av sockret tills det är ljust och fluffigt. Tillsätt mascarponen och vispa samman till en slät kräm.

I en ren och torr bunke vispas äggvitorna till ett styvt skum. Tillsätt det resterande sockret och vispa till en luftig maräng. Vänd ner marängen i mascarponekrämen.
 
Lägg en liten klick av krämen i botten på ett glas.
Ställ Savoiradikex rakt upp utmed kanten i glaset så att det bildas en ring.
 Fyll upp mitten med rabarber och mascarponekräm om vartannat.
Häll saften från rabarberkoket över Savoiradikexen så att de blir saftiga.
Garnera med krossad mörk choklad

 

4 kommentarer:

CreandoPhoto sa...

O nej, nej, nej! Jag får inte läsa sånt här nu. Är mitt inne i någon slags avgiftning efter semesterns absoluta sockerchock. Så det här var inte bra, inte bra alls.... ;)

Nellie - the Flying Hippo sa...

Men Titti, då var ni ju nästan hemma hos oss!!! Vi har varit där så ring mig nästa gång så ska vi eskortera er till det där huset. :) Kram

TITTILINA sa...

Tack Nellie, det ska jag göra. Trodde att ni fortfarande var på Österlen vid det tillfället....

Kram

Bara Sara sa...

Oj så gott!! Och läckra bilder:-)