fredag 11 oktober 2019

Innan frosten

Precis innan frosten,
rycks de upp.
Årets odlingar.
De som bytt färg med varandra.
Som annars är 
same, same but different...
Men olika är bra.
Även om det ibland är läskigt att bekanta sig med nytt.
Nåt främmande.
Fast vi vet ju,
 att det är inte utsidan som räknas.
Det är det som är inuti.
Innanför skalet...


Och nu är vi här.
Efter frosten.
Med ett mörker som kryper, krälar, inpå.
Jag är sommarmänniska.
Ända ut i fingerspetsarna.
Även om de kalla havsbaden, är de bästa.

För två veckor sen gick jag strumplös.
Njöt av sol och artongradig värme.
Nu ger lussebullarna i affärerna mig en käftsmäll.
Julmusten - får mig en lust att vilja fly....
Jag behöver ett uppehåll mellan min sommarrelation
och min julrelation.
Jag behöver andas. 
Landa.
Ställa om.

Livet innan frosten alltså -
passar helt klart mig bäst.







Inga kommentarer: