torsdag 11 april 2013

Sesamsticks

Jo, jag har en kompis.
Som just nu är grymt duktig på att säga nej tack till socker och godsaker.
Som inte skulle ta en liten tugga efterrätt,
om man så hotade henne med en vattenpickadolla vid tinningen.
 
Jo, men min kompis iallafall. Hon säger att mina sticks är nyttiga.
Och nyttigheter, det kan man ju dela med sig av.
Så då gör jag det, vetja.
 
 
Sesamsticks
1 dl solrosfrön eller pumpakärnor
1 dl sesamfrön
lite salt
½ dl olja
2,25 dl kokhett vatten
2 dl majsmjöl eller polenta
 
Rör ihop och sprid ut smeten (geggan) på en plåt med bakplåtspapper.
Skär i bitar innan eller bryt i bitar efter gräddningen.
Grädda på 150 grader, mitt i ugnen, ca 1h.
 
 

6 kommentarer:

Helenas enkla vardag sa...

Så söta och dom ser jättegoda ut!
Ha en bra dag!
Kram helena

Queen of Kammebornia sa...

Det vill jag prova, jag tycker så mycket om frön!

Mittgodastefinaste sa...

Det var en duktig kompis!

Jag har prövat att baka dom där, jättegoda jag föråt mig nästan...

Kram Jenny

Nellie - the Flying Hippo sa...

Mmm, det berömda majsmjölet. :) Det ser gott ut. Och den där burken känner jag igen! Kram

TITTILINA sa...

Nellie| ja visst är den fin! Du kan tro att jag blev glad när Louise kom med den.
Kram

Anna Margareta sa...

Så himla bra att du delar med dig av ditt fina recept. Precis vad jag behöver! Kram och tack.