torsdag 12 februari 2015

Så nu utmanar jag alla föräldrar

Det här är vår son.
Big Bro.
Han är andreklickare och gillar innebandy,
spela på paddan, leka med sina kompisar och att baka.
Och att plocka jordgubbar...
Som de flesta andra killar i hans ålder.
Fast för oss är han unik förstås.
 
 
I måndags fick han MPR-sprutan hos skolsystern.
Utan att vi behövde betala en endaste liten krona.
Jag tillhör den sortens människor som anser 
att just sådana vaccinationer mot tex mässling, 
påssjuka och röda hund är viktiga.
För att utrota dessa sjukdomar och därmed rädda liv.

Men alla kan inte gå till skolsystern och få sig en vaccinspruta.
Så när jag ser att jag kan hjälpa till och rädda 30 barn långt bort
i fattigdomsländerna för en ynka hundring,
då känner jag att jag måste slå till.
Nappa på ett erbjudande eller två.
I ren tacksamhet och av nån sorts liten klen rättvisa.

Så nu utmanar jag alla föräldrar.
Att göra detsamma.
Att rädda en hel skolklass var.

https://unicef.se/gavoshop/213-vaccinpaket


Bild lånad från Unicef
 

Inga kommentarer: