måndag 30 december 2019

En sista årskrönika

2019.
Ett galet händelserikt år.
With good things.
And bad.
Ibland upp som en sol.
Och ner som en pannkaka.
Men som summa kardemumma,
kommer minnas mestadels med glädje.


Så 2019 alltså.
Årets som bjöd på kategorierna:

Bästa: USA-resan. Jag lever fortfarande på den. Och minnena.

Skönaste: Ett kalldopp när hjärnan är överkokt och kroppen vill galoppera iväg - är ALLTID skönast!

Oväntade: Att jag har fotograferat två bröllop i år! Fast att jag egentligen inte gör sånt...

Favorit-som-kommer-i-repris: Spanien på höstlovet! Love it!

Stoltaste ögonblick: När Big Bro fick ta emot utmärkelsen som en av skolans fyra kompisambassadörer.

Projekt: Få tiden att räcka till

Kärlek: Min familj. Fast jag blir tokig på dem ibland. Fast det blir de säker på mig också.

Konsert: Lätt ju! Ola Salo! Fast det var å andra sidan den enda... Men publikfrieri? Absolut!

Never-ending-story: Jakten på strumpor. Ett gissel när aktuella skostorlekar i familjen är 39, 40, 41 och 42. Och tre av fyra gillar svarta strumpor....

Fest: Kanske inte räknas som fest. Egentligen. Men kvällen i Dalarna hos våra Falukompisar - mmmmm.... det var festligt nog i all enkelhet. En sån kväll har rotat sig djupt och kärleksfullt i både hjärta och minne.

Skratt: Jag skrattar ofta med mina kollegor. Så viktigt, för att fortsätta orka i skolans värld.

Efterrätt: Alltså en gammal goding - Pollykakan! Måste vara den mest efterfrågade i år.

Utveckling: Mina innebandyskills. Inte för att jag spelat så mycket. Men studerat desto mer. I somras gjorde jag ett ytterst oväntat mål på han-jag-är-gift-med, genom att tunnla mig själv bakåt och rakt in i mål. Den finten var SSL-kryddad!

Oavslutade: Tjatet på mina barn....

Succé:
 När Kämpingelaget Happy (0:23 in i filmen) tävlade för första gången i Rikshoppet Fyran - tog medaljer i alla grenarna och vann totalen!

Låt: Dance Monkey (Tones and I)

Bok: På A = ljudbok, svarar jag "En helt vanlig familj" av Mattias Edwardsson. På B = vanlig bok, svarar jag "Verkanseld" av Louise Bojje af Gennäs

Förändring: 2019 - året som bjöd på den ena överlappande förändringen efter den andra. Det har varit svårt att hämta andan mellan varven...

Kära återseende: De är så många. I år har jag fått träffa flera av mina gamla fina och närmaste väninnor. Sådana som känt mig i 25, 27 eller 38 år! Feeling blessed! Men minnet som är starkast är dock det i Ängelholm. I hembygdsparken. Det var så längesen sist, som jag fick krama om min Josefin.

Oro: (Läs Panik!) När jag åkte Harry Potter and the Forbidden Journey! Oh. My. God!

Bristvara: Egentid med han-jag-är-gift-med

Sorg: Min extramamma som inte längre finns med oss. Hon som alltid kallade mig Tittilina 

Klädinköp: Zebrakoftan

Tips: Ge f-n i massagestolen på våning 2. Jag tror den utlöst två akuta besök till Gud denna terminen..

Fundering: Män som hatar kvinnor. Som slår, våldtar, förföljer och kommer undan. Hur en del män hålls bakom ryggen? Slipper ta sitt ansvar.

Löfte: Att träna ryggmusklerna ännu mer, så att jag förhoppningsvis kan börja medelåldersjogga igen.

Amen!


Inga kommentarer: