måndag 23 december 2019

It´s beginning to look a lot like X-mas

Där står den.
Granen.
Så grön och grann i stugan.
Huggen av flickorna i huset.
Eller nästan iallafall.
Jag och lil´sis åkte till granodlaren.
Valde noggrant.
Och vinkade sedan till oss en man i sina bästa år.
En sån man, som menade på att det var bättre att han 
låg på knä i geggamojsgräset och sågade ner granen med sin elektriska motorsåg.
Än att vi skulle göra det.
Med en gammal vanlig, hederlig bågsåg.
Jo, men det finns en och annan gentleman kvar.
Det gör det.


Måndag betyder skärmfritt.
På latin.
Eller iallafall hemma hos oss.
Och det är en utmaning i vårt palats,
må jag säga.
Framförallt en ledig måndag.
Jupp.
Men så hittar de där två en kortlek.
Spelar Skitgubbe.
Och jag njuter en stund av syskonkärleken,
när den är som bäst.


Lille julafton.
Dan före dan.
Och jag tror vi är redo nu.
En är full av förväntan.
En annan är tonårstrött.
En tredje är galet förtjust i sin Nutcracker.
Och en fjärde kokar gröt.

It´s beginning to look a lot like Christmas,
my friends.
It´s beginning to look a lot like Christmas...

När fjärde ljuset brinner,
vi huggit julegran.
Rocky roaden ligger mjukt i magen,
och snoret bor fortfarande i min kran. 

Inga kommentarer: