måndag 28 september 2015

Tänk om man kunde börja alla dagar så


Det är stilla. Det är klart.
Och jag sitter på bänken. Längst ut på bryggan.
Jag är fortfarande blöt. 
Det tar liksom allt längre tid nu, att få kroppen att självtorka.
Jag pratar med en kvinna och två män.
Människor jag aldrig tidigare träffat.
Eller ens känner igen.
Vi pratar vinterbad. Temperaturer. 
Och om den där bastun som vi kanske borde se till att bygga.
För det skulle vara så gott att slippa dra in till stan och Ribban,
för att få chocka sin kropp när snö och kyla kommer.

Jag avundas dom lite, på sätt och vis. Pensionärerna.
Som tar dagen lite mer som den kommer.
Som kan de få till de där dagliga septemberplurren varje dag.
Jo bad i september sägs vara de bästa.
Även om det bara är tretton grader när jag stiger i.
Och det känns idag. Det sticker liksom till i benen.

Men måndag morgon alltså.
Med orange måne, födelsedagsfirande och en oväntat lång löprunda.
Och ett dopp.....
Tänk om man alltid kunde börja dagen så.
Börja dagen på bästa sätt.

Inga kommentarer: