söndag 7 augusti 2016

När det börjar dra ihop sig


Samma morgon som vi vaknar upp i våra egna sängar,
är hösten här.
Vi som landat i den ljumma sommarkvällen dess för innan, 
känner oss något överrumplade.
Det börjar dra ihop sig.
Mörkret tar över och det evighetslånga sommarlovet
känns inte längre så långt.
Kvarståendeprocenten av ledigheten är nere på knappa 3,5.
Typ nästintill inget.

Jag laddar upp inför hösten med ny kaffemugg, i somrigt marint.
Blå och vitt. 
Det är så mycket jag.
Den ska hjälpa mig att ta fram doften av sommar och minnas våra kvällsbad.

Jag köper ljus som doftar Sandalwood.
En doft jag inte kan få nog av.
En doft som ska avdramatisera det som komma skall.
Som ska få mig att glömma att sommaren ännu en gång runnit ur mina händer för fort.

Jag köper en halsduk för att vara snygg i julhandeln.
Och skidstrumpor på rea, för att hålla fossingarna varma nästa gång vi drar till Sälen.

Och jag köper en ny bikini -
i hopp om att få en sista liten ynka stranddag.

Amen.


Inga kommentarer: