onsdag 9 november 2016

Att träna karaktären



I det tysta november inhandlar jag mina första två julklappar
och börjar snegla på lussebullar och nytt julpynt.
Jag funderar på om vi behöver nåt nytt
och om jag lyckas förhandla bort de blå kulorna på vinden, även detta år.

I det tysta november tränar jag också på karaktären.
För bra karaktär är inte min bästa sida det här året, 
vare sig det gäller snask, sömn eller träning.
Jag stämmer väl in på Olgas teori.
Jag är en sån där all-in. 
Men så fort jag stöter på patrull ger jag upp.
Och tänker att då kan jag lika gärna fortsätta leva i synd.

Om jag bestämmer att jag ska lägga mig och sova klockan tio, men klockan ändå blir elva,
 så tänker jag att jag lika gärna kan vara upp lite till. 
Eller om jag tänker att jag ska låta bli att äta sötsaker under veckorna, 
men tar en chokladbit på onsdagen - så legaliserar jag helt plötsligt för mig själv att jag kan mula in en hel chokladkaka både onsdag- eller torsdag kväll och skjuter upp "mitt nya liv" till nästa måndag.
Igen.
För om jag är dålig på bra karaktär,
så är jag en förtjusande mästare på ursäkter.

Så jag övar på en bättre karaktär.
Med en ny sak per vecka.
Förra veckan bestämde jag mig för att gå till sängs åtta timmar innan larm(håvetet) ringer.
Den här vecka plussar jag på med en strävan om 30 min motion per dag.
Och att hålla tassarna borta från onödigt sött.

På gammalt yogaspråk sägs det ta 40 dagar innan kroppen lärt sig en ny vana.
So I'm just hanging in there.
Tränar på karaktär.
Och tålamod.....

Sat nam!






Inga kommentarer: