tisdag 24 oktober 2017

Bära eller brista


Jag ligger som en blöt fläck på det nästintill oändliga golvet.
Eller det finns, åtminstone en stor blöt fläck 
- inklämd mellan mig, liggandes, och det nästintill oändliga golvet.
Jag har inte tränat på två eller tre veckor.
Knappt ens tagit promeniskor.

Min kropp har inte alls varit i nån vidare fysisk form sista tiden.
Snarare som ett hett villebråd för bacillusker och annat ont.
Som smygande borrar sig in i mig,
utan att varken säga bu eller bä.
Utan att varken ge tydligt friska eller tydligt sjuka besked.

Så idag chansar jag.
Kör ett pass husmorsgymnastik.
Den som låter så enkel,
men som får både ben och armar att darra.

Det får bära eller brista.
Brista eller bära.
Och inom en snar framtid kommer svettpölen mellan mig 
och det nästintill oändliga golvet att få säga sitt.
Den kommer viska i mitt öra för att berätta om den var som en utrensning av gammalt bacillslag.
Eller om det var startskottet på ett riktigt utbrott.
Bära eller brista, alltså.

Rrrrrrrranelids-amen....

Inga kommentarer: