lördag 14 februari 2015

När man går all-heart-in

Alla hjärtans dag och vi går all-in.
Det var inte riktigt tanken från början kanske.
Det mest bara blev så.
Det har överraskats med presenter kors och tvärs.
Fikats på små syltkakor. Naggande goda...
Och nu väntar Hello Mello Festivifestivalen.
Där hela familjen är klädda i nattskrud,
då barnen önskat pyjamasparty.
 
Så nu kör vi järnet,
med hjärteballonger och hjärtformade chips.
Och ny efterrätt - kvällen till ära.
 
Valentinedagen all-heart-in.
 

 
 
Hjärtliga syltkakor

 200 g smör
4,5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
ca 0,5 dl hallonsylt
 
Blanda alla ingredienser i en bunke. Nyp ihop  och forma till en stor degkula.
 Lägg i plast och låt vila i kylen 30 min - 1 timma.
Sätt på ugnen på 175°.
Ta ut degen och lägg på arbetsbänk. Dela till 32 delar. Forma varje del till en liten kula. Lägg på arbetsbänken och platta till något. Med något runt och smalt, jag använde skaftet till en barnsked, formar jag försiktigt ett hjärta. Så djupt det går utan att gå igenom.
Med två små skedar som verktyg klickar jag i sylten.
Försök att inte få sylt eller syltsaft på kakan – utanför hjärtat.
Lägg kakorna på plåtar med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i 12-15 minuter.
 
 
Recept från Hemma hos Helena

1 kommentar:

Jennica... sa...

Underbara kakor! Och härligt att ni gått all-in! :)
Vi mös också mycket igår! Härligt också med Mello, det gillar vi allihop och är superengagerade! :)

Kram Jennica