måndag 4 maj 2015

Mjölkchokladkladdkaka och fortfarande trettionio

Jo jag rider fortfarande på tretti-plus-vågen.
Iallafall några timmar till.
Fast vi har redan börjat nosa på firandet under flera dagar nu.
Ja jag vet inte om vi firar att jag fortfarande är under fyrtio.
Eller att jag ska bli det. Snart. Väldigt snart.
Fast jag tror att det är det senare. Att jag nollar. Fyller jämt.
Att jag blir en respektabel kvinna i mina bästa år.

De "gamla och visa" har varit här.
Som vanligt, i samband med någon av barnens gymnastikuppvisning den första maj.
För att överräcka presenter, släcka törsten med rödvin och äta ett nytt sött bakverk.
En mjölkchokladkladdkaka som min kollega bjöd mig på förra helgen.
Som gjorde sånt avtryck i gommen min, att jag var tvungen att smälla ihop en egen.
Släktmiddagen till ära.

Sen åker vi runt i Krickelins land.
Bäddar in oss i flera av hennes underbara ställe som hon berättar om.
Som hon fått mig att längta till.
Och jag vet inte senast när jag hade en sån smashing söndag som gårdagen.
Den var verkligen som jag hoppats på och mer därtill,
men det tar på tok för lång tid att berätta om nu.
Så det får vi ta sen. Nån annan gång.

Men kakan. Den kan jag fresta med redan nu.


Mjölkchokladkladdkaka 

200g mjölkchoklad (100g smält, 100g hackad)
100g smör
2 ägg
1½ dl råsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 krm salt

1. Smält 100g mjölkchoklad med smöret. Vispa ägg och socker pösigt.
Rör i mjölet, bakpulver, salt, och chokladblandningen.
2. Spänn fast bakplåtspapper i en avtagbar form och häll smeten i formen.
Grovhacka 100g mjölkchoklad och strö över smeten i formen.
3. Grädda i nedre delen av ugnen 8-10 minuter, 175 grader.
Kakan är färdig, fast den är väldigt lös.
4. Låt svalna! Sätt den i kylen minst två timmar. Gärna över natten.
5. Dekorera med grädde och bär om du vill, innan servering.

Nom.Nom.Nom...

 

1 kommentar:

Jennica... sa...

G R A T T I S P Å D I N D A G!!!!

Hoppas du har blivit riktigt firad idag, med skönsång, god frukost och paket!

Många kramar!
// Jennica