tisdag 15 september 2015

Försvinna? Eller återvinna?



Det är en sån tisdageftermiddag.
Då det klipp-i-ti-klappar mest hela tiden.
Då någon mer än nöjt går fram och tillbaka i huset.
Med rak rygg och ärvda pumps.

Egentligen har de legat i klädkammaren ett bra tag och gonat till sig.
Väntat på att de små fötterna ska bli lagom stora.
Och kanske råkat bli bortglömda på köpet.
Det blir lätt så när man lyckas lägga för-små-kläder och ärvda-och-fortfarande-för-stora
på samma ställe. Så blir det.
Men så igår, när jag började leta efter för-små-kläder-som-gjort-sitt-hos-oss,
för att lämna till Barncancerfondens bazar,
så dök två par pumps upp.
Alldeles lagom för en sexårings små ljuva fötter.
Kli-ppi-ti-klapp!

Jag kan gilla det där.
Att återvinna.
Och senaste tiden har jag fyndat kläder i finfint skick till lil'sis.
Sådana som knappt använts, men som någon tröttnat på.
Eller vuxit ifrån.
Sådana som kan skänka glädje till någon annan.
Sådana som åter kan vinnas.
Istället för att slängas och försvinna.

2 kommentarer:

Lina sa...

Hej Therese
Vill bara säga att jag gillar att läsa dina små dikter/ tankar och funderingar kring vardagen samt titta på dina fina foto.
Kram Lina Kronvall

TITTILINA sa...

Tack Lina!
Vad roligt att höra och vad glad jag blir!
Det var verkligen fina, peppande ord för att fortsätta bloggandet :-)

Kram