tisdag 19 januari 2016

Att ta till det tunga artilleriet

Virusgubbarna håller fortfarande hårt i lil´sis.
Äter upp hennes tålamod. Och kraft.
Hon vet att flunsan kan ge feber upp till tio dagar,
och räknar då glädjande ut att det bara vore två kvar.
Tills hon är frisk...

Det är dags att ta till det tunga artilleriet.
Dränka sig i citron och ingefära. 
Och förebygga det som förebyggas kan.
Iallafall om man är vuxen. 

Stora delar av hösten började jag min dag med ingefära- och citronvatten.
Sen slutade jag av ren lathet (!?) och det var i den vevan som virus och baciller började anfalla mig. Eller åtminstone ta plats i mig och frodas.

Så tog jag tjuren vid hornen under jullovet och började brygga ingefärsshots.
Med en styrka som heter duga.
Det var uppfriskande. Om man så säger.
Och magkatarrsframkallande.

Nu är jag på den där shoten igen.
Men blandar ut den med vatten så den inte ska bli så stark.
Eller ännu bättre, i en smaskens smoothie som jag fått smak på.
Then it work!

'

Banan - och Mangosmoothie

1 banan
100 g frusen mango
1 dl mandelmjölk eller vaniljyoghurt om man vill lyxa till det.
1 gnutta vaniljpulver om man inte använder vaniljyoghurt.
½-1 dl ingefärshot

Ner med allt mixern. Burra runt lite.
Och voíla!



Ingefärsshot

1 l vatten
200 g ingefära
2 ekologiska citroner
honung

Koka riven ingefära (med skal på) med vattnet i 20 minuter.
Låt det svalna och blanda sedan ner saften av citronerna.
Sila och tillsätt honung efter smak.
Förvara i kylskåp.

Inga kommentarer: