söndag 10 september 2017

Om någon nyfiket undrar

Det är en sån helg,
där femtio procent av familjen,
vill utfärda ett utegångsförbud för mig när jag går klädd i leobyxor och leotröja.



En sån helg, då jag måste testa att göra en ny efterrätt med Nutella.
För att Nutellamannen och hans familj kommer på besök.

En sån där helg, då jag köper rödvin, grundat på snyggaste etiketten.
Och gömmer godiset i städskrubben
 för att det ska finnas nåt kvar när gästerna anländer.


Det är en sån helg där årets morotsskörd visar sig bli tolv kulörta.
Och jag om natten har mardrömmar om att mörkret börja sänka sig redan vid tre på eftermiddagen.

Det är en sån där helg,
då jag ligger raklång på bryggan efter att sprungit snabbare än på länge.
Och däremellan marinerat mig i ett rejält tångbad.
Då jag känner mig levande inifrån och ut.
Och önskar att det får vara så länge.

 En sån helg är det.
Om någon nyfiket undrar.

Inga kommentarer: