onsdag 13 december 2017

I stilla luciafrid


Ute är det mörkt som i graven.
Blåsigt som på månen.
Och lika vitt på marken som det brukar vara i Skåne så här års.
Alltså inte alls.

Vi halkar av vår tradition en smula.
Luciatåget i kyrkan får stå till vika.
Och lussebullsintaget hotas rejält.
Förra bullsatsen är redan uppäten.
Till och med fallossymbolerna är försvunna.
De som Big Bro och lil´sis bakade 
under tiden de kiknade av skratt.
Till och med de bullarna - G.O.N.E!

Jag vet inte om jag nånsin firat lucia utan hemmabakade.
Jag tror inte jag vet hur man gör.
Och kanske kan jag missa ett stämningsfullt luciatåg.
Men hembakade katter måste jag ha.
Så jag bakar.
Fast det är mörkt som i graven.
Och blåsigt på månen.


1 kommentar:

Pia Kammeborn sa...

Alltid så fint att kika in här hos dig :) Varma kramar!