tisdag 18 september 2018

En gammal hederlig förkylning. En gammal hederlig äppelpaj.

Jag vet vad ni tänker nu.
Ni tänker att jag gjorde DET!
Att jag pallade från grannens äppelträd.
Det gjorde jag!
I-N-T-E!

Jag köpte.
En påse på Ica.
Med alldeles hederliga, skattade riksdaler.
Tagna från mitt alldeles egna lärarbidrag.
(jo det är sant, lärare får inte lön - de får bidrag)
Jo.då.så.att.

Idag hamstrar jag dock bidrag från Försäkringskassan
Vab-bidrag.
Big Bro fick ge vika för snorbacillerna.
En gammal hederlig förkylning.
Som tog över hans kropp.

Istället får han vika.
Stora snoriga hushållspappersbitar på hög.
Och det ska sägas att det var längesen jag såg vårt soffbord med så mycket snorpapper.
Det ska det.
Den högen växer sig snart halvvägs upp till typ..... Turning Torso.

Det ska också sägas att,
 det bordet kommer saneras med Vim eller liknande.
Så att folk vågar komma hit även i fortsättningen.


Men när lil´sis kommer hem från skolan,
bakar vi två äppelpaj.
Gammal hederlig äppelpaj.
På ett recept som är Edla´s.
Granntanten, som jag satt och drack kaffe hos, från det jag var fyra år.
En kopp kaffe som innehöll lika många sockerbitar, som år jag var fyllda.
Där satt vi och ljög om dagarna.
Käkade Kungen av Danmarks bröstkarameller.
Och nån gång hände det,
 att jag smakade på hennes hemmagjorda svartvinbärsvin!?
Man kan verkligen, verkligen fråga sig om det egentligen var lämpligt?

Men idag trycker vi i oss höstens första äppelpaj.
Vabbar för Big Bro.
Och inser att det snart är väldigt, väldigt slut på den varan.
Vabbvaran.
För väldigt snart är han tolv - and totally on his own.
Och man kan verkligen undra vart de åren tog vägen.

Edla´s äppelpaj
4 personer

7-8 äpplen
125 g rumsvarmt smör
3 dl havregryn
ca 1 dl socker
kanel

Sätt ugnen på 200 grader.
Skala äpplen, skär dem i bitar och lägg dem i en smord pajform.
Blanda ihop smör, havregryn, socker och kanel.
Lägg detta sedan över äpplena i pajformen.
In i ugnen under ca 20 minuter.
Låt svalna något.
Servera sedan med glass eller vaniljsås.




Inga kommentarer: