söndag 16 september 2018

Äppelknyckarjazz



Jag mår bättre än förväntat.
Än jag kanske egentligen förtjänar.
Gårdagens "rännande" efter Big Bro,
belönade mig på kvällen med svidande grusiga förkylningsögon.
Huvudvärk.
Och kymighet i hela kroppen.

Men idag,
efter nio timmars sömn
(my God, jag har fått ett nytt intresse på helgerna - sova)
Bra mycket bättre - hepp!
Så jag slår till på ett morgondopp
(snacka om att utmana sin hälsa och ödet)
Kör en förfärlig massa tvätt
("helgintresse" nummer två)
Och sneglar suktande på grannens äppelträd.
Det är inte utan att jag tänker på äppelpaj och Äppelknyckarjazz.
 Varje gång jag går förbi.

"Spring - grannen är hack i häl
han påstår att jag stjäl från hans äppelträd
Spring - jag vill ju väl
men måste göra något åt vår misär
Spring - far han är proletär
han jobbar sent men har inte råd käk och så
Spring - klart jag har min skäl
och för övrigt är grannen ju miljonär"

Asså det var längesen jag pallade äpplen.
L-ä-n-g-e-s-e-n.
Och det kan nog faktiskt vara det mest olagliga jag gjort.
Förutom fortkörning.
Och gå på röd gubbe.
Annars är jag rätt så helylle.
Och präktig.
Men de där äpplena alltså.
Bara åsynen gör att det vattnas i munnen.
Mmmm!
Äppelpaj....
Äppeltjuv...
Den som lever,
får se!

"Hey - jag måste springa nu
för om grannen hinner upp mig får det ett tråkigt slut
Hey - nej, jag kan inte tveka nu
för om morsan kommer på mig blir det utegångsförbud"
(Äppelknyckarjazz, Movitz)

2 kommentarer:

Bland kastruller och vinglas sa...

Släng dig ut och våga palla dig några äpplen...säger de inte förbjuden frukt smakar godast?
Ja man kan nog kalla det l ä n g e s e n man pallade äpplen själv...fast jag har ju kolonin och äpplen så det dignar och blir över. Jag har bett mina grannar att gå in och palla så mycket de bara orkar

Kram Kajsa

TITTILINA sa...

Dig skulle jag vilja vara granne med Kajsa!
Kram