torsdag 12 december 2019

Om hopp i juletid

                                                För varje år som går, blir det bara svårare.
                                                              Det där med julklappar.
                                                                         Till barnen.

Det brukar bli träningsläger - typ sportish.
Eller nån annan upplevelse.
För jag får sån allergi över att köpa en massa materiella saker
som läggs på hög, bara för att det ska handlas till jul.
Och barnen ska drunkna i paket.

Så nu står vi här igen.
I nalkande juletid.
För att klämma ut några önskemål....
Och det enda jag lyckats komma på -
som kan behövas -
ÄR:
Åtta dussin med svarta strumpor!
För det verkar onekligen finnas ett svart hål i det här hemmet,
som just sådana fotlösa ting sugs in i......
Under mycket mystiska förhållanden.


Jag känner dock en tjej.
Som gör mig lite tårögd.
Stolt.
Och full av hopp - allt på samma gång!

En tjej som önskar sig en arkivväska till skolan.
OCH en pennvässare med behållare till.
"Så behöver man inte stå vid en papperskorg när man ska vässa"
Eller jo, egentligen önskar hon sig en nyare mobil.
Mest för ett större lagringsutrymmes skull.
Men det är onödigt mamma,
för det förstör miljön!

Herregud, säger jag bara!
Världen behöver fler av sådana där.
Människor med klokhet.
❤️


Inga kommentarer: