tisdag 3 december 2019

Saffransbiscotti. Och rysk roulette

Det är så lätt å hamna där.
I decemberstressen.
Iallafall om man är mig.
Och det är jag ju.
Mig.
Liksom.

Jag försöker andas lugnt.
Hitta små pauser.
Och läsa.
Just nu - Ja må hon leva
Det tvingar mig att tänka på annat.
Stänga av.


Jo jag har lite problem med julhysterin.
Jag får liksom lite ont i magen över all konsumtion tillika miljöförstöring.
Ont i͙ magen av att äta för mycket skumtomtar.
Och över alla de som inte får nåt att äta alls.
O͙n͙t͙ i magen när jag måste trängas i butiker
och stå så nära att jag känner andras varma andedräkt.

Men det finns saker jag faktiskt gillar också.
Som när lugnet lägger sig och midnatt råder.
Eller som när man dricker glögg och äter lussebullar,
när barnen har lagt sig.
Eller - för att inte tala om saffransbiscotti.
Nom-nom-nom.
Det kan faktiskt vara så att de är så goda,
att jag under skyltsöndagen,
köpte mina egna hemmabakade biscotti´s.
De som jag bakat till Big Bro´s fotbollslag och deras försäljning.
Så goda alltså!

Ja men nåt gott får man väl lov å ha?
Kidsen trycker ju i sig dubbla chockela´-kalendrar varendaste dag.
Och jag har typ ingen.
Igår kom jag på att jag kunde överraskat familjen med en egen.
Helt hemmagjord.
En sån där aktivitetskalender.
Fylld med spännande uppdrag, 
typish....
* frosta av frysen
* sortera bort urvuxna kläder
* töm silen i duschen
* städa toaletterna
* kör trädgårdsavfallet till tippen
osv.
Eller det kanske snarare uppfattas som rysk roulette.
Men så effektiv.
Ändå.
Nästa år får det bli en sådan - taaadaaaah!






Inga kommentarer: