söndag 29 mars 2015

Det där borde jag jag gjort för längesen

Det är söndag.
Det är ett dygn med tjugotre timmar.
Det är sommartid!
Jag öppnar mina armar!
Kramar om den.
Välkomnar den på bästa sätt.
Äntligen! Äntligen kan jag peka finger åt vintertid.
Och förälska mig i långa ljusa kvällar.
Känna mig levande igen och väckas upp som björnen ur idet.
 
Dessutom har jag fått mersmak.
Av veckans tidiga morgnar och mera sömn.
Jag har inte lyckats sova riktigt åtta timmar per natt. Men dock sju och en halv.
Och vilken skillnad. Vilken jädra skillnad!
Att några dagar få börja med en långpromenad eller löpartur.
Hoppa över onödigt socker och känna sig så mycket piggare och gladare.
Mersmak var ordet.
Och jag kommer fortsätta med det här.
Det innebär inte att nåt asketiskt liv på något sätt.
Bara sötsaker på helgerna och att ta tillfällena i akt.
Simma när lil´sis är på simskola. Och träna i hallen bredvid, när Big Bro är på gympa.
Varva ner med ett yogapass eller bjuda sig själv på en löpartur när de andra sover.
Ta tillfället i akt, istället för att ha näsan djupt nere i mobilskärmen.
Det där borde jag gjort för l-ä-n-g-e, längesen.
 
 
 
Men nu kör vi söndag.
Med kanelbullsdeg på jäsning, lite fotografering och lite trädgårdsröj.
Inga tider å passa på. Bara ta det i den takt jag mäktar med.
 
Sunday - please have a good one!
 
 
 


Inga kommentarer: