måndag 2 mars 2015

En Efteråttacheesecake. Och en förklaring

Jag tror jag har nånting att förklara.
Det där om mig och sötsaker.
Vår relation.
För jag gillar fortfarande (eller ibland) onyttiga saker fulla av socker.
Jag dricker tex inte kaffe utan mjölk och en gnutta socker.
Och mörk choklad slinker också ner väldigt lätt.
Och om sanningen ska fram så händer det att jag måste
köra ner en tesked i Nutellaburken om det är kris.
Eller t o m förse mig med en matsked O´hoysås.
Just in emergency....
 
Men jag stoppar inte längre i mig lösviktsgodis.
Och jag okynnesäter sällan kakor, bara för att...
Jag äter lika gärna keso med banan och päron,
istället för glass och chokladsås.
Och pannkakor och jordgubbssylt har bytts ut till
bananplättar med jordgubbar från sommarens självplock.
Jag har sagt goodbye till yoghurt och 
hello till mandelmjölksmoothies eller chiapuddingar.
Och morgonen börjas ofta med citron- och ingefärsvatten.
 
Dessutom har jag senaste tiden insett att min kropp i perioder
mår ganska dåligt av det vita pulvret.
Kroppen känns stressad och huvudet ofokuserat.
Hjärtat klappar fortare men kroppen blir ändå tröttare.
En obehaglig känsla. I alla fall för en kontrollmänniska som jag.
 
Så nu vet ni.
Jag är inte helig och helt fri från socker.
Men jag njuter mindre av det nu än tidigare.
 
Fast i lördags njöt jag.
Av vänners sällskap.
Och en ny efterrätt. En sådan cheesecake, med Efter Åtta i.
Så pass mycket, att det kommer bli mer av den varan.
 
 
Cheesecake med After Eight

Cheesecake:
1/2 paket Digestive
 50 gram smält smör
3 äggvitor
3 äggulor
1 dl socker
300g Philadelphiaost
1 msk vaniljsocker
4 dl grädde
1 stor After Eight (400g)
 
Topping:
200g mörk blockchoklad (ev med mintsmak)
3/4 dl grädde
3 msk smör
 
Gör så här:
Börja med botten till cheesecaken, ungefär halva digestivpaketet lite drygt.
Banka eller mixa det till smulor.
Smält sedan smöret och rör ihop med kexen som du sedan plattar ut
i en rund springform (25cm) med avtagbara kanter.
Gör sedan tryffel-toppingen. Värm upp grädden och smöret tills det precis börjat kokat.
Ta av från plattan och rör ner chokladen tills allt smälter.
Ställ denna svalt medan du börja med själva cheesecaken.
Ta fram tre olika skålar, dela ägggula och äggvita separat i olika skålar.
Vispa äggvitan till ett hårt vitt skum.
Rör ihop socker, vaniljsocker och Philadelphiaosten med äggulorna.
Vispa sedan grädden fluffig så att den bildar toppar. 
 Sedan vänder du ner äggulesmeten och grädden i äggvitan försiktigt med slickepott eller slev.
Varva sedan After Eight och ”smet" i några olika lager.

Vänd upp allt i formen och ställ in i frysen.
 Skulle du få någon smet över kan man göra
 små portionscheesecakes i mindre muffinsformar eller liknande.
Den behöver cirka 5 timmar i frysen innan den stelnat.
 När cheesecaken stelnat något, häll över tryffeltoppingen och sätt dit några
mintkakor som dekorering (jag skar mina till trianglar innan)
Ta fram kakan minst en halvtimme innan servering.

Tips!
Använd en vass kniv när ni portionerar ut denna kakan, för att mintkexen lättare ska skäras itu.
 
Sen nomnomnomnom....
 
(ursprungligt recept från Jennys matblogg)


Inga kommentarer: