fredag 5 februari 2016

En snabbis i reklampausen

Jag tittar på Renés brygga.
För att jag inte kan låta bli.
Jag dyrkar solen. 
Det lätta livet. 
Att få umgås.
Och kvällsljuset.
Sommar. Så långt ifrån.
Men ändå ett steg närmre för varje dag.

I reklampausen passar jag på att köra en snabbis.
Som den effektiva kvinna jag låtsas vara.
Varför ödsla tid, liksom?
Jag slänger snabbt ner ingredienserna i en bunke.
Rör runt och smetar ut.
Några fjuttiga minuter och sen är jobbet klart.

Hemmagjorda knäckebröd.
Bland det mumsigaste som finns.
Iallafall i den nyttiga kategorin.
En sån där plåt vara max en dag.
Kanske två...
För vi okynnesäter dom mest hela tiden.
På morgonen innan jobbfrukosten.
Som snacks om helgerna.
Eller istället för några chokladbitar om kvällen.
Tur att dom är så snabba att göra.


Knäckebröd

1 dl solrosfrön eller pumpakärnor
1 dl linfrön
lite salt
½ dl olja
2,25 dl kokhett vatten
2 dl majsmjöl eller polenta
Rör ihop och sprid ut smeten (geggan) på en plåt med bakplåtspapper.
Skär i bitar innan eller bryt i bitar efter gräddningen.
Grädda på 150 grader, mitt i ugnen, ca 1h.

Inga kommentarer: