fredag 8 juli 2016

Allt behöver inte vara så jäkla fancy-schmancy


Jag tar sats.
Gör mig till.
För att skämma bort de små.
Men framförallt han-jag-är-gift-med.
Jag vet att han ä-l-s-k-a-r kolasnittar!
Och jag har sett recept innehållande Dumle, i minst ett halvår nu.
Dom ska vara sååååå goda. Skrivs det.
Och jag har lekt med tanken att man skulle göra dessa med Dumlemint!
Ställt mig frågan om det fortfarande finns?
Dumle med mint i?
Fast det tror jag tyvärr inte att det gör...

Så jag och två småtjejer, åker och handlar chokladöverdragna kolor a´ original.
Blandar margarin och sirap och inser att sockret inte räcker till.
Funderar på att strunta i alltihop, men tittar på de hackade kolorna som bara väntar
 på att få bli ett, med den tröga smeten.
Jag vill inte lämna två tjejer hemma själva.
Men heller inte avbryta deras lek för att "vi" ska handla.
Men jag slänger mig på Big Bro´s cykel.
Lagom till en tioåring, men i minsta laget för mig.
Kör racer ner till närbutiken,
och sen snabbt hem igen.
Fem och en halv minut tar det.
Inte mer. Inte mindre.

Med mjölksyra i benen bakar jag vidare.
Längtar efter mjuka kolaböjliga snittar. 
De luxe.
Mmmmmm.

Men dom blir inte så.
De-lux-iga.
Dom blir knäckiga och jäkliga.
Och smakar mjöl!?
(Det tar mej konstigt nog tre snittar att komma fram till misslyckandet. Plus ytterligare en..)
Och jag vet inte om jag vågar bjuda han-jag-är-gift-med,
utan att nån plomb med varningsskylt i gommen, ska ramla ut.

Ni vet när man sett framemot nåt.
Nästan känt smaken av det i munnen.
Lagt ner en massa tid, som man kunde haft till något annat.
Tagit sig över alla hinder,
och så blir det bara hård knäckig pannkaka av´et!
Ni vet när livet inte är så det där fancy-schmancy, 
som livet i sociala medier oftast är.
Då får man dela med sig av sånt också.
Slänga kakorna en ful jäkla julburk, fast det är mitt i sommaren.
Och se om det kommer hit nån på besök, som är redo att tappa sina löständer. 
Eller plomber.
Erkänna att livet inte bara är ett kliniskt vitt hem
där man inte kan komma underfund med var sjutton dom gömt alla saker.

Men det är okej.
Det är mänskligt.
Allt behöver inte vara så fancy-schmancy.

Over and out.

Inga kommentarer: