tisdag 12 juli 2016

Att träna på att ge oss till tåls


Liten vaknar med het panna.
Just när trions uppvärmning av semestern når sitt slut,
och han-jag-är-gift-med's sommarledighet ligger strax runt hörnet.
Jag känner mig själv lite halvsluggo,
med värk i pannan, över ögonen och lite stick i halsen.
Förra veckans energi är som bortblåst och jag drar benen efter mig.
Jag och mitt flottiga hår.

Jag som planerat en timme eller två, i en läfylld håla nere stranden
får tänka om.
Det blir sofflocket istället.
Och bara vara nära.

Det är precis som att man räknar bort bacillerna på sommaren.
Som om dom inte längre finns.
Vi äter glass, dricker läskeblask och inser att det kunde varit mycket värre.
Även om detta är trist nog.
Vi tränar på att ge oss till tåls.
Till friska energifyllda dagar.
Och soliga dagar på stranden.

Amen.


Inga kommentarer: