lördag 16 juli 2016

Revolution. Och jordgubbspaj


Det skulle kunna vara en låttitel av Kent.
Men det är det inte.
Det är en lördag som inte liknar nån annan.
Han-jag-är-gift-med handlar.  
Och jag dricker kaffe. Funderar på att dra fram dammsugaren 
(ja den ska fram för eller senare)
och lyssnar på musik a´ tvåtusensexton.
Det är revolution.
Idag får åttiotalstonerna inte plats. Alls.

Det vankas gäster till kvällen.
Och det är bra.
Då får man en liten extra spark där bak på städfronten.
Och så ska det bakas efterrätt.
För tredje gången den här veckan.
Egentligen är det inte det minsta nyttigt å äta sötsaker så ofta.
Men inför fikabesöket i måndags slängde jag ihop en jordgubbspaj.
För första gången.
Nånsin.
Och mitt ihopslängande blev så bra att det blev en ny i torsdags, bara för att fira Vickan.
(jag är fantastisk bra på att hitta på ursäkter när det kommer till efterrätter)
Och som om inte det var nog kom Big bro med bedjande ögon idag
och önskade jordgubbspaj till kvällens "fest", som det de kallar det.
Jo de säger så de små, när vi ska ha gäster.
Så jordgubbspaj it is.
Och ett recept på det.




Jordgubbspaj
4 pers

100 g smält smör
1 msk sirap
1-1,5 dl socker
2 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver

1 liter jordgubbar

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Lägg jordgubbarna i en form.
Smält smöret och häll i sirapen.
Blanda ihop alla torra ingredienser.
Rör sedan ner det smälta smöret och blanda ihop.
Smula degen över jordgubbarna och skjuts in i ugnen.
Låt stå där i ca 20 minuter.
Severa varm eller kall med vaniljsås eller glass.







Inga kommentarer: