söndag 4 september 2016

Kladdkaka - om man har viktproblem


Den här kladdkakan hade vi förra fredagen på lil´sis och hennes kompis discokalas.
Den gick hem kan jag säga.
Vissa barn åt fyra portioner!
Ja jag åt förvisso tre.
Men när trettiosju försteklickare härjar runt i en och samma matsal, 
så gäller det att vara alert och vara på sin vakt.

Men denna underbara sega kladdkakan.
Som jag ätit till förbannelse sista tiden. På discokalas. Före Pompdeluxpartyt. 
På Pompdeluxpartyt. Dagen efter Pompdeluxpartyt. 
På studiedagen på jobbet. Och innan middagen igår..
Perfekt om man har några kilo för lite och vill äta upp sig en aning.
Full av socker, smör och sånt onyttigt.
Allt som är emot Viktväktarna´s och LCHF-maffians reglement.
Jag säger inte att den är nyttig.
Det gör jag baske mig inte.
Jag säger bara den är förbaskat god.
Och att jag snart gått upp två kilo den här veckan p g a den här.


Seg kladdkaka i långpanna

4,5 dl socker
1,25 dl kakao
1 msk vaniljsocker
3 dl mjöl
4 ägg
200 g smält smör
0,5 tsk salt

Sätt ugnen på 150 grader.
Blanda socker, kakao, vaniljsocker och mjöl i en bunke.
Rör ner äggen och därefter smöret och gör till en jämn smet.
Sist lite salt.

Bred ut smeten i en långpanna.
Grädda mitt i ungen under 16 minuter.
Kanterna ska vara fasta och i mitten ska det "vobbla" lite när kakan är klar.
Låt svalna.
Den blir nästan ännu godare om den äts dagen efter.
Mumma!


Inga kommentarer: