måndag 26 september 2016

Upp som en sol. Ner som en pannkaka

Vi är fastklistrade i soffan idag.
Jag. Lil´sis. Och ett ton med förkylningsbaciller.
- Mamma, är du sjuk?
- Ja, jag känner mig sjuk
- Men har du tempen mamma?
- Nä, jag har ingen feber, men man kan känna sig sjuk ändå.
- Mamma, är du bitter? (var farao kom detta ordet ifrån?)
- Nä, jag är inte bitter. Vet du vad bitter betyder?
- Ja, att man är hängig!!

Annat var det igår när stolen stod i zenit.
Lil´sis var förvisso snuvig och jag yr av trötthet.
Men vi fick med oss två svårflirtade badkompisar till bryggan.
- Det är idag det gäller, sa jag till min höst-bads-nyfikna-väninna
Idag är det, det stora höstbadet!

Jag har svårt att tro att vi kommer sitta där på bryggan nästa år,
 så sent som sista helgen i september.
Nybadade i artongradigt vatten
filosoferandes över livet med en kopp kaffe i handen.
Sådana där söndagar är magiska.
Sådana där söndagar kommer man alltid minnas som nåt speciellt.
Och jag kommer välja att minnas just det magiska denna dag.
Och radera att jag sex timmar senare förvandlas till en halvdäckad SvettHelga.
Med ett immunförsvar som inte längre kunde stå emot.





Amen.

Inga kommentarer: