tisdag 6 februari 2018

Det finns dagar då jag önskar mer choklad åt folket


Det finns dagar då jag är sur och gring.
Och skör av kvinnliga hormoner.
Med kvällar, då hushållets bästa bil,
vägrar starta när jobbklockan blivit några timmar extra sen.

Det finns dagar då jag struntar i gympapasset
och tröstar mig med choklad istället.
Kvällar då jag lugnande får berätta för lil´sis
vad som kommer hända med bilen.
D v s att han-jag-är-gift-med kommer att få ringa en sån där bärningsbil
som vi fick åka mitt i snöstormen för två år sen.
Och att den sen kommer bogseras till en verkstad.
Att den kommer lagas.
Och att pappa sen kommer få betala flera tusenlappar.
Igen.

Det finns kvällar då hon nöjer sig med svaret.
Och jag sedan smyger ner ännu en gång till tvättstugan.
För att låtsas tvätta.
För att chokladförrådet ligger där alldeles intill.

Det finns dagar då jag njuter av vackert, frostigt vinterväder.
Men till kvällen längtar ändlöst efter sommar och sol igen.
En sån kväll, 
då jag sitter i en Volvo.
På en mörk parkering.
I en Volvo som inte vill starta.....

#merchokladåtfolket


Inga kommentarer: