fredag 16 februari 2018

Fågelmammor, bittersnippor och Ingabritta


Om man undrar vilken tuva jag gömt mig bakom denna vecka,
så kan jag avslöja att jag hoppat från Gåsmammetuvan till träningstuvan.
Därifrån till Gåsmammetuvan igen och tillbaka till träningstuvan igen.
Jodåsatt.
Puls och hjärtat i halsgropen - all week long.
Om jag blivit snabbare, snyggare och starkare?
Nja kanske inte, men ryggen funkar så mycket bättre när jag tränar
och det gör det hela himla värt det.


Idag är det fredag igen.
Och jag sportar lov i fyra dagar nu.
Kidsen ska sporta lov med en gott-och-blandat-påse av den äldre generationen nästa vecka.
Medans jag får stanna plats i knegarkorgen.


Men idag ledig fredag som sagt.
Och alla som nån gång åkt till IKEA för att köpa ett paket värmeljus,
vet ju precis hur svårt det är att hitta några under femhundringen.
Jag som bara skulle sladda förbi och flörta till mig en reservdel till en ram,
förlorade mig totalt i Ingabritta.
Bara för att hon lurade ner mig i pastelvårsträsket.
Och om man hittar en pläd som heter Ingabritt och som bara andas vår,
ja då måste man ju köpa nya matchande kuddfodral och en ranunkelkvast också.
För att inbilla sig själv att vintern är väck
och att våren är här. 
Eller iallafall nästan.

Sen har jag laddat upp inför nästa vecka med en högläsningsbok enligt lil´sis önskan.
Och en vuxenbok med en titel som jag knappt vågar skriva,
Fråga mig inte varför jag föll för den i bibliotekshyllan.
För jag har inte läst den förra som var så omdiskuterad.
Men alla är vi väl kanske en Bittersnippa nån gång då och då,
så varför inte?
Och som om inte det vore nog så lyssnar jag på "Bakom stängda dörren" också.
Och det är minsann en story man inte skojar bort kan jag säga


Fredag och sportlovsdagar alltså.
Hepp!

Inga kommentarer: