lördag 24 februari 2018

En polkafluffig lördag


En helt vanlig lördag drar jag på mig min polkarandiga blus 
från Kungliga Hovleverantören.
Och trolleri-trollera och hepp och allt det där,
så har lördagen förvandlats till en polkafluffig sådan.
Om man är hooked på skjortor/blusar + volanger + ränder
(som jag)
så är den här blusen som en enda stor Gott-å-blandat-påse.

Sen tar jag min lilla familj,
åker tvärs över hela Skåne,
OCH anländer till mamsen tio minuter före utsatt tid.
Jo sånt kan tydligen den här familjen lyckats med,
om jag är fräck nog att lura i dem att vår dejttid är en halvtimme tidigare.
Än vad den egentligen är.
Och eftersom jag med åren insett att vi alltid är tjugo minuter sena
till bjudningar, fast jag jagat barnen med blåslampa,
är jag själv mycket belåten med min strategi.

Sen hänger vi med Ståkkhålmarna som också är där.
Äter för mycket lasagne och åker pulka.
Och äter alldeles ännu-mera-för-mycket kladdkaka och prinsesstårta,
innan kusinerna skiljs åt och vi åker hem.
Till en Melodifestivalen som inte är mycket att orda om.
Men även om underhållsvärdet kanske är så där,
så gillar jag lördagskvällar framför teven.
Med soffliggarepositioner, täcke och lördagsfluff.

Men nu är det dags att tänka på refrängen.
För imorgon är det en annan dag.
Och jag som tydligen ska sova med ett vändbart gosedjur och en kanin
har ställt klockan på tre-mils-start.
För om man ska hinna se en OS-tävling där Sverige har medaljhopp,
så är det tydligen hög tid imorgon.

Sägs det.

Hepp!


Inga kommentarer: