onsdag 6 februari 2019

När man kan tänka sig att öppna nästa dörr


Jag vandrar genom den ena dörren.
Med sikte på nästa.
Från januarirummet till februarisalen.
Ivrigt fingrandes på handtaget - till mars.


Jag kan det här nu.
Skånsk vinter
Den enda vinter jag behöver,
är en vecka i fjällen.
EN vintervecka.
Knähögt med snö.
Sol i backen.
Och sjysst skidåkning.
That´s it.

För det passar mig.
Och min vintergarderob.
Där finns skidjacka.
Att åka skidor i.
Jo.då.så.att.

Men en vanlig vettig vinterjacka!
(good damn I´m good at alitteration)
Alltså.
Nä.
Och nä.
Jo jag har en tråkig en. 
Med ett tråkigt, krångligt blixtlås.
Och gudarna bör veta,
 att jag har gjort mina försök,
to be a little bit sassy-flashy-classy.
And it´s a hardwork to do.
Jo, en kappa jag beställde var sydd till en jätte.
En annan, dök aldrig upp.
En tredje, fick mig att se ut som Barbamama.
Jo, Barbapapa, skulle lätt ta miste på oss två.
I kidding you not!

Så vinter,
du har några veckor på dig att visa upp dig från den vita, krispiga sidan.
För snart, mycket snart,
tänker jag glänta på porten.
In till mars.
Och våren.

Amen.


Inga kommentarer: