söndag 27 januari 2019

C.o.o.l - as ice

På helgerna brukar jag köra taxi.
Aktivitetstaxi.
Hämta. 
Lämna. 
Handla.
Lämna.
Hämta.
Hämta.
Lämna.
Och handla igen.
Det jag glömde förra gången.
Andas.


När jag vaknar idag,
är kroppen tung som gråsäls.
Det lilla glaset vin, 
som jag drack igår kväll,
känns som gifter,
som kryper ur en stressad kropp.

Den stressade kroppen tar på sig 
taximössan igen.
Kör lil´sis till klassevent.
Den diskuterar med sig själv.
Kolla på bowlingspelande ungar?
Eller kallbad?
Bowling? Eller kallbad?



Det blir kallbad.
Fyra dopp på Kallis.
Och bastu däremellan.
Det första doppet är det kallaste.
Jag andas in genom näsan och ut genom munnen.
Går med bestämda steg ner i vattnet.
Ett simtag ut,
några halvsnabba in,
och så två trappsteg uppför.
I varje kliv.

Några sekunder värker det i kroppen.
Men snabbt tar de plats -
glädjen och endorfinerna.
Långsamt ger sig stressen av.
Och välbefinnandet sprider sig.


Januaridoppet.
Det jag inte trodde att jag skulle få till.
Men nu har jag fått blodad tand.
Nu måste jag åka in till stan snart igen.
Och låta iskallt vatten marinera kroppen min.


Inga kommentarer: