lördag 30 mars 2019

Att göra sånt jag egentligen inte gör

Jag äter glass.
Helt ensam, i tystnaden.
En lördagskväll.
Man ska inte äta efter klockan sju, sägs det.
Men jag är inte så bra på låta bli sånt.
Man ska inte heller äta upp lil´sis,
 laktosfria vaniljglass med krossad choklad.
Men jag är inte så bra på att låta bli sånt heller.


Det känns vårligt på riktigt nu.
Jag fotograferar bröllop och får det vackraste väder man kan tänka sig.
Egentligen gör jag inte sånt.
Fotograferar bröllop.
Men när svensk flicka meets British boy,
riil löv uppstår.
och Brexit börjar kasta gråa skuggor omkring sig,
så kan jag omöjligt säga nej.
Det är ju fantastiskt att få den äran.
Att få föreviga denna landskamp,
som fortfarande är så full av kärlek,
att det svämmar över.
Att stå där i kyrkan och få gömma tårfyllda ögon med kameran.
Ja herregud, 
vad det är privilegierat (och nervöst) att få vara med
när två härliga och glädjespridande människor,
blir ett.

Amen.




Inga kommentarer: