fredag 22 mars 2019

Samliv. Omogna frukter. Och återhämtning

Jag vaknar till.
Osäker på om det är morgon, middag eller kväll.
Men jag har knytblus på mig.
Och svarta byxor.
Mascaran klibbar ihop fransarna, likt Karlssons klister.
Det är ledig fredag.
Och jag har råkat somna.
Mitt.
På.
Ljusan.
Dan.

Jag har kört ärenden.
Bjudit svärmor på födelsedagslunch.
Och lyssnat på Big Bro´s äckelkänslor kring sex.
Han är rolig han. 
På ett paniskt sätt.
Vi sitter i bilen och lyssnar på radio.
På NRJ`s "Doktor Klara" - som ger råd om samlivet.
Hur hon jämför sex och träning.
Att det kan vara bra att planera in det en särskild dag i veckan.
Och hur jobbigt det är att masa sig till gymmet.
Men hur skönt det är efteråt....
Hela han vrider sig av obehag.
Sen kläcker han:
Mamma! 
Vet du vad det är för skillnad på de som jobbar på NRJ och en frukt?
En frukt MOGNAR!


Ledig fredag alltså.
Mina kollegor undrar var jag hittar på,
sådana dagar.

Ibland jobbar jag med mitt egna.
Fotografbiten.
Jag köper tid med barnen,
genom att muta dem med fika.
Ibland slänger jag mig själv i havsvatten,
för att tvinga kroppen att stressa av.
Och ibland fixar jag sånt som jag inte annars hinner med.
Men framförallt njuter jag av tystnaden.
Struntar i att passa tider.
Och försöker återhämta mig.

Jag behöver det.
Bryta av.
Bädda in mig i bomull.
Och tydligen sova en stund också.
Mitt på ljusan dag.

Amen.






Inga kommentarer: