lördag 7 maj 2016

Att slicka sina sår


Den efterlängtade långhelgen blir inte riktigt som vi tänkt oss.
Vi slåss mot diverse bacillkrig
och den tilltänkta Köpenhamnsresan skjuts upp från torsdag till fredag. 
Från fredag till en helt annan helg.
 Ni vet till en sån där helg som har förmåga att glömmas bort och sen aldrig bli av.

Vi slickar våra sår.
Försöker göra det bästa av det.
Jag premiärklär mig i gamla beiga shorts
och försöker hitta skiljelinje mellan tyg och hud.
Jag vet inte vilket som är värst -
mina bleka ben eller färgen på dom små tygstyckena?

Vi planterar morötter i alla dess färger.
Och sockerärtor. För sådana är bra att ha.
Vi försöker få snuviga näsor och febergränser få lagom balans i solen.
Jag vet, bacilluskerna trivs ju i värmen.
Precis som fiskpinnarna i brödrosten.
Men det är svårt att utfärda utegångsförbud på årets vackraste helg, so far.
Så vi cyklar ner en stund till stranden, fast vi kanske inte borde.
Leker dunkgömme hela familjen.
Låtsas vi är hundraprocentigt friska och att semestern snart är här.
På riktigt.



Inga kommentarer: