onsdag 12 oktober 2016

Skilsmässa. Och mintchokladsnittar

Jag har gjort ett sånt där "snedsteg" igen.
Det vill säga köpt nya porslinsmuggar. 
Fast jag inte borde.

Nytt porslin i alla dess former är en sån ljuvlig hang-up från min sida.
Medans det mer är en sån där skilsmässoframkallande grej från han-jag-är-gift-med.
Okej, jag kan hålla med om att skåpen är överfulla och snart ramlar ner från väggarna.
Men vi "behöver" verkligen några nya muggar som matchar våra prickiga pastelliga assietter.
Och så en söndag, på ett homeparty, så bara fanns dom där.
Rakt framför näsan...

Idag kör jag eftermiddagskaffet i en av dom.
Experimenterar mig till några mintchokladsnittar.
Och stillar därmed bakningshungern. För ett tag.


Mintchokladsnittar 
50 st

200g smör
2dl socker
2 msk ljus sirap
1 msk vaniljsocker
½ dl kakao
2 tsk bakpulver
4½ dl mjöl

80-100g Marabous mörka mintchoklad 

Gör så här:
1. Rör ihop rumsvarmt smör, socker och sirap.
Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, kakao blandat med mjöl.
2. Arbeta ihop till en deg.
3. Hacka chokladen i små bitar och blanda in i degen.
4. Dela i fyra bitar och rulla ut längder lika långa som plåten.
Lägg två på varje plåt.
5. Tryck till med gaffel och grädda i 175 grader, 15-17 minuter.
Skär bitarna medan de är varma

 

Inga kommentarer: