fredag 3 mars 2017

Löparben. Och fredagsfika

Det är mars.
Det är vår.
Det är fredag!

Jag rastar mina löparben.
För första gången på en evighet.
För första gången på tre månader.
Det blir inte långt.
Och det går inte fort.
Men jag springer.
Börjar dagen på absolut bästa sätt.
Även om ischiasnerven fortfarande blänger surt på mig.

Sen är det jobb.
Friyay-feeling.
Och feeding av kollegor med dumlekolasnitt.
Fredagsfika - det borde nästan vara lag på det.
Eller?





DUMLEKOLASNITTAR

220 gr smör
2 dl socker
4 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker 
1,5 tsk bakpulver 
10-12 dumlekolor

Ställ ugnen på 200 grader.
Rör ihop rumsvarmt smör med socker. Blanda i sirapen.
Rör ihop de torra ingredienserna, innan du häller ner det i smörblandningen.
Arbeta ihop till en smidig deg.
Hacka dumlekolorna och blanda sedan de i degen.
Gör två (eller tre) rullar och lägg de på plåten.
Platta till längderna med fingrarna och pytsa in i ugnen.
Gräddas i 10-13 min.
Skär sedan i snittar innan de svalnat helt.

Don't worry, be happy.
Have a dumlekolasnitt.
It's friyay! 🤗






Inga kommentarer: