måndag 29 januari 2018

Ovanligt vänlig


Jag hasar runt i de mörka villakvarteren.
Ja, eller nästan hasar.
Gårdagens hopprepsträning ger den effekten.
(Åtminstone årets första)
Tunga, styltiga ben.
En träningsvärk som letat sig in på de mest konstiga ställen.
Till och med så udda som under hålfoten.
Och jag vet, att om jag tycker kroppen värker jobbigt idag.
Så kommer det vara en pina imorgon.
En jädra go pina. 
Dock.

Det slår mig att januari varit vänlig.
Inte så där dramatiskt elak som jag brukar tycka.
Utan mer mjuk.
Lugn.
Som en snäll klapp mot min kind.

Jag funderar på hur det kommer sig?
Hur det blev att december och januari bytte plats?
Att den goda blev den onda? 
Och tvärtom?
Om det var så att januari slätade över stressen, som december virvlade upp?
Eller om det bara är mer sömn, läsning och vintersemester som gjort mig gott.
Jag tror på en kombination av det där.
Och kanske lite till.
Men januari har, iallafall, varit vänlig i år.



Inga kommentarer: