söndag 6 maj 2018

Att nästan fira födelsedag i Amsterdam

Jag har firat min födelsedag på alla möjliga sätt de senaste tjugo åren.
På Den Blå Planet.
I vårt kök hela dagen för att förbereda inför en 30-årsfest.
Två gånger sängliggandes med bebis i magen.
Löpandes på Vårruset.
På cykelfest.
På lekland.
Fikandes med vänner
I Paris.
I Budapest.
På konferens i London.
Sittandes i Slottsträdgårdscafe´t i Malmö....
Och.... mycket, mycket mer.


Det här året firar jag med nutellamacka och kaffe på sängen.
Morgondopp från bryggan med-han-jag-är-gift-med.
Tre timmar i en innebandyhall.
Och en kvällstur in till stan.


Jag har ju (som-ni-vet) suktat efter en födelsedag i Amsterdam.
Där jag tänkt vandra längs kanalerna.
Tvinga in mina barn i blommande praktrabatter och 
motvilligt låta dem fotograferas.



Förälska mig hejdlöst i tulpanerna.
Testa nya mat- och fikahak.
Och dricka sötsliskiga alkoholfria drinkar....


Men det går nästan att göra detsamma i Malmö.
Det mesta faktiskt.
Ja Corner Bakery lyckas vi ju inte med att moffa i oss på.
Men att trycka in oss på Pinchos funkar bra.


Så det är så vi firar.
Min 4 punkt 3-dag.
I en stad nära oss.
Som jag nästan glömt bort,
 hur vacker den kan vara.


Med en skål av läskiga drinkar.
En attans massa smårätter.
Cirkuskänsla-de-lux.
Och hela kvartetten samlad.



Och utomhus i kvällens sken är det vackert så att det nästan gör ont.
Och om jag ska vara riktigt riktigt ärlig -
är det här min bästaste födelsedag på länge.

Inga kommentarer: