söndag 7 oktober 2018

Going bananas

Idag gör jag det jag är bäst på.
Promenerar i solens sken.
Somnar ovaggad ute i loungesoffan
Bakar bananabread!
Och låter ettriga bananflugor supa sig till döds,
i en slatt av gårdagens vin.
Drunkning sägs vara en vacker död.
Kanske ännu vackrare om det är i rödtjut.
Vad vet jag?



Bananbrödet blir onekligen gott.
Nybakat bröd alltså -
jag äter tills jag nästan får ont i magen.
Det kan man göra om man vill.
Man kan också låta bli -
om man är smart.

Bananbröd

Ingredienser:
2 mogna bananer
4 dl mjöl
2 dl havregryn
1 dl solrosfrön
2 tsk bikarbonat
½ tsk salt
3 dl fil eller naturell yoghurt
2 msk agavesirap

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Smöra och bröa en brödform.
Mosa bananerna
Blanda ihop alla torra ingredienser i en skål.
Rör ner bananerna, filen och agavesirapen och gör till en jämn smet.
Häll ner i brödformen.
Dekorera med ännu en banan eller frön om du vill.
Grädda längst ner i ugnen, ca 1 timme.
Ta därefter brödet ur formen och låt svalna.



Inga kommentarer: