onsdag 2 januari 2019

Byte i Bregottfabriken

Det är byte i Bregottfabriken.
Clearwater goes Fort Lauderdale.
Eller Dawson Creak goes Paris Hilton.
Typ.

Vi kör längs motorvägen.
Innerstate 75.
Genom Everglades. 
Med träskmarker på båda sidorna.
För ovanlighetens skull, är småfolket där bak överens.
För en stund...

"Åh vi matar honom!"
"Vi ger honom popcorn!"
"Ja, han gillar popcorn!"
"Titta, han äter. Han ÄTER!!!"

Jag tittar ut över de våta markerna.
Spanar.
Efter gröna, läskiga, pansartaxar 
som gömmer sig i vattendragen.
En sån där som han-jag-är-gift-med såg
vid Kennedy Space Center...
Jo.då.så.att.

"Pappa! Tror du han drunknar där nere?"
"Får vi behålla honom?"
"Ta med honom hem?"
"Vi har ju aldrig haft ett husdjur."
"Snälla pappa....."

Jag fortsätter mitt spanande.
Ser en och annan fågel.
Sådana med långa halsar.
Men inte en enda alligator. 🐊

Barnen släpper inte sin nya kompis med blicken. 
De fortsätter dutta med flygmyran nederst i den uppdruckna Colaflaskan.
Han (jo tydligen vet de att det är en han) följer med till vår nya destination.
Lämnas varsamt i buskarna utanför lyxhotellet.

Och om ni oroat er för djurmisshandel,
kan jag förmedla att han har det finemang.
Bara ett stenkast till stranden.
Där folk med minimala träningskläder springer förbi.
Så länge han bara klarar sig undan ödlorna i neighbourhoodet.
Så ska nog allt gå bra.



Fort Lauderdale alltså.
Med room with a view.
Då kör vi en vecka här. 

Inga kommentarer: