måndag 17 juli 2017

Det är en sån måndag idag


Det är en sån måndag idag,
då ryggvärken istället vandrat upp i huvudet.
Då min och grönsakernas själar vårdas lite extra ömt i trädgården.
Där bönorna stilla stryks upp mot spaljén
och tomaterna tjuvas, ordentligt, en gång för alla.
Det är en ynnest det där,
att knalla ut i vår lilla täppa
 och halsa i sig både det ena och det andra till förmiddagskaffet.


Det är också en sån måndag idag.
Då jag ligger på trädäcket under parasollet.
Och hormonellt fulgråter åt några av Skams sista avsnitt.
Då jag tröstande urholkar det sista i Nutellaburken,
trots att jag börjat mitt nya liv.
Precis som alla andra måndagar.

Det är en sån måndag,
då jag låter bilen stå hemma och låter alla ärenden i byn uträttas på cykel.
För att min kondition snart passerar bäst-före.
Och för att jag inte kan förlika mig med,
 hur mycket vårt bilkörande förstör miljön.


En sån måndag är det idag.

Inga kommentarer: