tisdag 26 juni 2018

När man kan tycka att man är grym på att baka prinsesstårta

Får jag lov att presentera?
Den laktos- och glutenfria prinsesstårtan!
My first edition!

Det ska erkännas att jag varit sugen på att baka en sån där ganska länge.
För att jag tycker sådana är fina.
Det ska också erkännas att jag inte är särskilt förtjust i marsipanklädda tårtor.
Vilket är den största anledningen till att det inte blivit av.
Och om någon nu tror att ni även kommer få se hembakta mandelkubbar 
här på bloggen framöver, så tror ni fel.
It-s-never-gonna-happen.

Men iallafall,
 om det inte varit för lil´sis kompis,
 som kom med förslaget om att bjuda på prinsesstårta på vuxenkalaset
(jag tror mest för att hon själv var sugen)
så hade det nog inte hänt än på ett bra tag.
Så det var ju för väl.
Att hon tog ton, för inspiration.

Så prinsesstårta blev det.
Men väldigt mycket snyggare.
Och godare!
Än jag vågat hoppas på.
Riktigt god. 
Faktiskt.
God-damn-im-good!
Om jag får säga det själv.
Och peka fulfinger åt Jante.

Så om man nu vill göra en sån här fabulös tårta,
så är det bara till att sno receptet rakt av.
Hepp!


Gluten- och laktosfri Prinsesstårta
8-10 pers.

Ingredienser:
4 ägg
2dl socker
1dl potatismjöl
1dl glutenfritt mjöl
1 tsk bakpulver
smör och mjöl till formen
1 liter jordgubbar
4 dl mjölk
10 msk marsanpulver
5 dl vispgrädde
1 färdigköpt marsinpanlock i valfri färg

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en form med löstagbar botten, 24 cm.
Vispa ägg och socker poröst med elvisp.
Blanda mjöl, potatismjöl och bakpulver i en skål.
Sikta ner det i smeten och blanda försiktigt med en slickepott.
Häll smeten i formen och låt grädda nederst i ugnen i ca 30 min,
(min gräddades i ca 27 min)
Kontrollera med en provsticka att kakan är alldeles torr.
Låt svalna.

 Skär kakan i tre delar.
Vispa upp marsankräm på 4 dl mjölk och ställ i i kylen.
Vispa grädde.
Mosa jordgubbarna och blanda med 2-3 msk socker.
Lägg en tredjedel av tårtbotten på diskbänken/bordet.
Smeta på jordgubbsmoset och sen lite grädde.
Spara en halv centimeter av kanten utan fyllning.
(för att marsipanen inte ska smälta)
Lägg på ytterligare en tårtbotten och bred ut marsankräm enl smak.
Lägg ett tunt lager grädde ovanpå och runt kanterna på tårtan.
Placera därefter den tredje tårtbotten och lägg på den sista grädden.
Rulla över marsipanlocket 
och sträck försiktigt ut det i kanterna längst ner för att undvika veck.
Placera på ett fint tårtfat.
Och dekorera.

Inga kommentarer: