fredag 15 juni 2018

Psalm för skolgårdar


Det känns i luften
Det hörs bland folk
Att junivinden kommer 
Att allting börjar om
Då rasa vintern
Mot tomma torg
Nu grönskar träden 
På gårdar av betong

Låt gränserna falla
Låt skolgårn bli tom
Låt sommarn få ha sin gång........

Det råder skolavslutning.
På en skola för mina barn.
På en annan för mig.
Jag cyklar stressat till skolan som ett jehu.
Får en bitsk kommentar från en äldre man som är ute med sin hund.
Okopplad.
Ringklocka finns?!
Gnäller han.
Ja och koppel finns också!!
Gnäller jag tillbaka.
Nä man "muckar" inte med en försenad kvinna, i sina bästa år.
Som haft en sämre morgon och redan "muckat" hemma med någon 
om håruppsättningars vara eller icke vara.
Fläta. 
Tofs. 
Ratad önskan ny fläta.
Och sen en traumautlösande uppsatt tofs. 
Igen.
Och en mamma som sjunker ner till en mognad a´la´ en fyraårings.

Så av förklarliga skäl finns det ingen bild från 
skolavslutningsuppklädda 
(kan vara bloggens längsta ord genom tiderna?)
barn från den här familjen.
Eller bild på någon smashing jordgubbstårta.
Jo jag ägnade en bra stund igår kväll för att baka cupcakes.
Fyllda med jordgubbar och vaniljkräm.
Men det baket helt gick åt skogen
(händer mig sällan, men irriterar mig desto mera)
Så den enda smash jag ville göra efteråt, var möjligtvis att smasha dem i väggen.
Eller diskhon.

Men det blir skolavslutning ändå.
Med blanka, känsliga ögon.
Fast jag inte är åskådare till mina egna biologiska barn.
I år.
Och utan hembakat...

.....Det går bland höghus
En stilla sång
Om länder som förvandlas
Om allt som börjar om
Kom ljusa nätter
Låt oron gå
Låt juniregnet skölja
Den jord vi har till låns

Och gå över gränsen 
Snart finns ingen sån 
Låt sommarn få ha sin gång


#manmåstebaraälskadenlåten
#ochoskarlinnros
#amen









1 kommentar:

Jennica... sa...

Jag var inte heller med på Johannas avslutning i år. Det krockade med en utbildning jag går. Tufft för både henne och mig. Men sedan insåg hon att alla inte alltid har med sig båda föräldrarna på skolavslutningen, och då gick det bättre. :)
Ja herregud....ibland kör det ihop sig. Tack för att du delar med dig. Skönt att det inte bara är här som dotter och mamma får totala meltdowns. Och att även du sjunker till en 4-årings nivå när ni grälar......
KRAMAR!!!!