lördag 30 juni 2018

Hur man förlänger sommaren


Jag drar utomsocknes.
Jag och mitt träben.
Första gången sällskapar hon mig, lil’sis.
Plockar kanske tio bär. 
Och äter desto mer. 
Leker boss, men servar mig åtminstone mig med nya literlådor.
När det behövs.


Men hon är grym på å rensa. 
I ett tempo där jag har svårt å hänga med. 
Iallafall första kvällen.
Sen kommer värken i tummen - arbetsskadan....
Så andra och tredje är jag helt alena.
I jordgubbslandet. 
Och i efterarbetet på trädäcket.


Men nu ligger de där. 
29 liter i frysen.
Beredda att ätas upp.
Och förlänga sommaren något.
Tills nästa år.
Då jag förhoppningsvis kryper på knä där igen. 
Utan träben.

2 kommentarer:

Mittgodastefinaste sa...

Barndomsminnen med självplock av jordgubbar!! Det gjorde vi jätteofta, saknar det!

Kram Jenny

majamyra | en livsstilsblogg mitt i uppförsbacken sa...

Första bilden bara strålar sommar!
Fint, får minnen från jordgubbsplock på Gotland när jag var liten.
/Lisa