onsdag 29 augusti 2018

Att äntligen ha fått till det


Ibland när man tror att man tappat sin magiska krafter,
återkommer de plötsligt tillbaka.
Jag säger inte att mina bakverk alltid ser exemplariska ut
- by-the-books.
Det säger jag inte.
Men jag säger,
att det normalt sett, är ovanligt att jag misslyckas med mina baktalanger.

Men satan-i-gatan (förlåt-jag-vet-att-det-är-fullt-å-ljuga)
 vilket dåligt flyt jag haft på den fronten i sommar.
Verkligen. 
Det har misslyckas både här och där.
Och gett bagarförtroendet en rejäl käftsmäll.
Men så plötsligt händer det.
Man ger inte upp.
Är plötsligt på rätt köl.
Och får äntligen till det igen.

Både laktosfritt.
OCH glutenfritt.
Och sött.
 Och onyttigt 
Och allt det där ni vet, som jag är känd för.
Men Budapestrulle alltså!
(trumslag)
Ta-daaaaa!




Budapesttårta

Ingredienser:
6 äggvitor 
3 dl grädde
½ påse mandelspån
1 påse marsankräm
4 dl socker
1 burk mandariner
(dessa bytte jag ut på hallon)

Sätt ugnen på 175 grader
Vispa äggvitorna pösigt och tillsätt socker under vispningen
( en deciliter åt gången)
Rör ner 1 påse Marsankräm och mandelspån försiktigt (vispa ej)
Häll smeten på bakplåtspapper i en långpanna
Grädda ca 20 minuter i mitten av ugnen
Lägg upp kakan på ett nytt bakplåtspapper och låt svalna 5 minuter
Bred ut den vispade grädden och lägg på mandarinerna
Rulla ihop tårtan med hjälp av bakplåtspappret och lägg på en tallrik.
Dekorera med frukt, riven choklad eller florsocker.

Hepp!





Inga kommentarer: