söndag 26 augusti 2018

En bättre söndag

Sommaren drar en sista suck
Hettan har bytt om till en kyligare brittsommarbris.
Klätt om till en helt ny kostym.


Jag tar med mig två små fnissiga damer på cykelfärd.
Över asfalt. 
Kanalbro.
Och längs den kilometerlånga grusvägen.
Vi drar koftorna lite närmre om oss.
De som vi knappt använt på hela sommaren.


Jag råkar ha teleobjektivet på ryggen.
Sånt kan vara bra att ha,
om man ska färdas genom ett naturreservat.
Har jag hört.

Längs vägen upptäcker tjejerna den här.
En uggla - om de får bestämma.
En rovfågel av något slag, tippar jag.
En tornfalk?
Typ?


Vi kör the-mission-of-the-day:
Trampar en halvmara, tur-och-retur.
Trycker i oss italiensk glass.
Skrattar.
Och badar från bryggan.

Jo vi badar.
Med ett gäng täck-jacks-klädda människor,
som beskådare.
Jo men man kan ju undra om det är klokt?
Att stå i täckjackor.
Bland hurtfriska badare.


En bättre söndag alltså.
Trots att sommaren drar sin sista suck.


3 kommentarer:

majamyra | en livsstilsblogg mitt i uppförsbacken sa...

Alltså wow den fågeln!! Ser rovfåglar nästan varje dag längs med motorvägen, inte lika idylliskt som i ett naturreservat kanske. Inte kan jag bara stanna och knäppa av en bild heller direkt :)

Grymt fina foton du fick till!
/Lisa

Kamilla sa...

Vilka bilder du fick på fågeln. Så levande. Bra jobbat - bra fotat

TITTILINA sa...

Tack snälla ni! Vad roligt att ni gillar dem!