fredag 5 juli 2019

Att älska i nöd och lust

Jag krälar runt i jordgubbslandet.
Med Isabella Löwengrips sommarprat i öronen.
Då och då,
ställer jag mig upp mellan raderna av bär.
Sträcker ut ryggen,
likt en varelse som delvis är pensionär.
Delvis gravid.
Det här är egentligen, 
inget för en rygg som min.
Men jordgubbsplockning.
Och sommarprat.
Ett måste.
Det blir inte somrigare än så...


Jo att fridfullt råka lägga sig på loungesoffan.
Under ett parasoll.
Och bara "råka" somna.
Det är sånt som också hör till.
Sommar och semester.

Sommar och semester.
Det är på riktigt nu.
Jag har passerat målsnöret.
Och vaggat in i ledigheten.

Och jag lovar.
Jag ska älska i nöd och lust.
I fyra och en halv vecka.
Jag ska älska dig, när du är stekhet.
När du får min hud, att bli så svettig,
att jag måste gå barfota nerför stranden och svalka mig i vattnet.
Jag ska älska dig, när du trilskas.
När du bjuder på regn- och tråkväder, 
så att jag måste rensa garderober.
Jag ska älska dig, 
för att du ger mig tid för mina nära och kära.
Jag ska älska dig,
när jag tjatar på mina barn.
Att få dem att läsa böcker,
 istället för att sitta framför skärmen.
Jag ska älska dig lite extra,
när jag får till en morgonlöpning med dopp.
När jag äter mjukglass.
Spelar spel med min familj.
Tar djupa andetag.
När jag får läsa en bok ostört.
Och när jag ska diska, städa och tvätta.

Jag ska älska dig!
I nöd och lust.
Jag ska älska dig S-E-M-E-S-T-E-R!
Jag ska älska dig, hela tiden.
💗





Inga kommentarer: